چگونه می توان جزو 313 یار خاص امام زمان شد ؟
چگونه می توان جزو 313 یار خاص امام زمان شد ؟
ابتدا باید بدانیم که یاران اصلی آن حضرت از هر جهت توانایی لازم
برای انجام انقلاب جهانی امام مهدی را دارا می باشند و از سوی خداوند
انتخاب شده و به طور ناگهانی برای یاری حضرت فرا خوانده می شوند. بنابر
روایات، یاران حضرت را سه گروه تشکیل میدهند:
1. سیصد و سیزده نفر؛
2. ده هزار نفر؛
3. عموم شیعیان و مؤمنان هستند. . . .
یاران خاص از مکانهای مختلف هستند. در روایتی از وجود مقدس امام جواد(ع)
نقل شده است: اجتماع میکنند به سوی او اصحاباش به تعداد اهل بدر، سیصد و
سیزده نفر از نقاط مختلف زمین.(کمال الدین، ج2، ب37، ح2). البته در برخی از
روایات نام برخی افراد از بعضی شهرها ذکر شده است که هم نام این اشخاص
مبهم است، مثلاً محمد از طالقان که میتواند نام عدهی زیادی باشد و هم نام
شهرها فرق کرده و هم برخی از نامها مربوط به شهرهای متعدد در کشورهای
گوناگون است. بعلاوه سند این روایات، قابل اعتماد نیست، لذا نمیتوان گفت،
از کدام شهر، چه افرادی از گروه یاران هستند، ولی آن چه مسلم است، این است
که یاران حضرت، از مناطق مختلفاند.
هنگامی که بنیان گذار حکومت واحد جهانی، حضرت مهدی موعود(ع) بر اساس عدالت و
آزادی واقعی مأمور به تشکیل حکومت میشود تعداد 313 نفر از یاران خاص آن
حضرت در اطراف شمع وجود مقدسش جمع میشوند و آنها در واقع فرماندهان لشکری و
کشوری دولت کریمه مهدی(ع) میباشند. در روایات ترکیب دولت امام مهدی(ع) از
انسانهای وارسته و متقی تشکیل مییابد که نام برخی از آنها بدین گونه
است:
هفت نفر از اصحاب کهف، یوشع وصی موسی(ع)، مؤمن آل فرعون، سلمان فارسی، مالک
اشتر، ابودجانه انصاری و قبیله همدان. امام صادق(ع) میفرماید: هنگامی که
حضرت قائم آل محمد(ص) قیام کند هفده تن را از پشت کعبه زنده میگرداند که
عبارتند از: پنج تن از قوم موسی(ع) که به حق قضاوت کرده و با عدالت رفتار
میکنند، هفت تن از اصحاب کهف، یوشع وصی موسی، مؤمن آل فرعون، سلمان فارسی،
ابودجانه انصاری و مالک اشتر(تفسیر عیاشی، ج2، ص32، اثبات الهداة، ج3،
ص550).بنابر این یاران حضرت هم از افرادی هستند که در زمان ظهور زندهاند و
هم از افرادی هستند که قبل از ظهور از دنیا رفتهاند و هنگام ظهور دوباره
زنده میشوند.
یاران گروه اول 313 نفر هستند شاید بتوان گفت: این که تعداد یاران امام
مهدی(ع) همچون یاران پیامبر اکرم(ص) در جنگ بدر 313 نفر است برای آن است که
یاد و خاطره جنگ زیبای بدر زنده شود. جنگی که مسلمانان عده کمی بودند با
تجهیزات نامناسب، و فقط تکیه بر خدا داشته و با ایمان وارد معرکه جنگ شدند.
هدف حفظ اسلام و دین بود. امدادهای خاص و ویژه الهی نازل شد، چنانچه در
ابتدای سوره انفال به آن اشاره شده است. جنگی که همه گروههای مسلمان آن
زمان، در آن حضور داشتند. افراد سپاه از همه اقشار و سنین مختلف تشکیل شده
بود و پیروزی قاطع مسلمانان در آن رقم خورد. بسیاری از سران مشرک و کافر
سپاه مکه کشته شدند، این جنگ سرآغاز بسیار زیبایی برای شروع حرکت اسلام بود
که سر انجام نیز به فتح منطقه عربستان تمام شد.
انقلابى بزرگ و جهانى، نیازمند رهبران و مدیرانى لایق، کارکشته، وارسته و
پرتوان است که هم پیروزىاش تأمین گردد و هم اهداف و برنامههاى فراگیر آن
تحقق یابد. بستر زمان و تاریخ، دروازه ورودى انسانها به دانشگاه مهدوى
است؛ دانشگاهى که در آن ملیّت و قومیّت، مذهب، نژاد، مقطع زمانى و... مطرح
نیست؛ بلکه فراملى، قومى، نژادى و انسانى است. براین اساس قیام مهدوى، به
حدى گسترده و فراگیر است که در قلمرو آن، همه ملیتها و گروهها - از گذشته
تا حال و آینده - حضور دارند و حتى ملائکه الهى نیز در آن به ایفاى نقش
مىپردازند.
پس از آنجایى که در میان یاران حضرت، پیامبران و اولیاى الهى (چون عیسى،
یوشع، خضر، اصحاب کهف و...) و هم از اصحاب پیامبر اسلام و امیرمؤمنان«ع»
(چون سلمان و مالک، ابوذر و...) حضور دارند، مىتوان گفت آنان عصاره تاریخ
خواهند بود. علاوه بر آن که خود حضرت مهدى(عج) ادامه دهنده راه همه
پیامبران و اوصیا و دارنده همه سنن و مواریث آنان است؛ به طور طبیعى یارانش
نیز دارنده این میراث گران بها خواهند بود.
البته در مجامع روایى بر 313 یار خاص آن حضرت تاکیدات ویژهاى شده و اوصاف و
خصلتهایى براى آنان شمارش شده است که نشان مىدهد واقعاً آنان انسانهاى
برتر، شایسته و برگزیده هستند و توان انجام این مأموریت بزرگ الهى را
دارند.
به طور کلى علت انتخاب شدن آنان را در داشتنت اوصاف، و ویژگىهاى زیر دانست :
شناخت عمیق نسبت به خدا؛ امام صادق«ع» مىفرماید: «در قلوب آنان (یاران مهدى)، نسبت به ذات خدا شکى نیست» همان، ص 317..
و «آنان به وحدانیت خداوند آن چنان که حق وحدانیت اوست، اعتقاد دارند» بشارة الاسلام، ص 220..
معرفت امام زمان(عج)؛ امام سجاد«ع» مىفرماید: «آنان کسانىاند که به امامت مهدى(عج) اعتقاد دارند» کمال الدین، ح 1، باب 31، ح 2..
اخلاص؛امام جواد«ع» فرمود: «هنگامى که براى مهدى، 313 تن از اهل اخلاص جمع شد، خداوند امر او را ظاهر خواهد کرد» همان، ح2، ص 378-377..
اطاعت و فرمانبرى؛ امام صادق«ع» مىفرماید: «اطاعت آنان از امام، بیشتر از فرمانبرى کنیز در برابر مولایش است» بحارالانوار، ج 52، ص 308..
استقامت؛ آن حضرت هم چنین فرمود: «... گویا قلبهاى آنان مانند تکههاى آهن است... محکمتر از سنگ است» همان، ص 307، ح 82..
جان نثارى؛ از امام صادق«ع» نقل شده است: «آنان پروانه وار شمع وجود امام
را در میان گرفته و او را با جانشان محافظت مىکنند (یحفون به)» همان، ص 308..
برخوردارى از تأییدات الهى؛امام على«ع» فرمود: «... خداوند مردى (مهدى) را
در آخرالزمان مىانگیزاند... او را به ملائکهاش تأیید کرده و انصارش را
حفظ خواهد نمود» همان، ص 280،ح 6..
شهادتطلبى؛ امام صادق«ع» فرمود: «یاران مهدى، آرزو مىکنند که در راه خدا به شهادت برسند» همان، ص 307، ح 82..
صبر و بردبارى؛امام على«ع» مىفرماید: «یاران مهدى، گروهىاند که به خاطر
صبر و بردبارى در راه خدا، بر او منت نمىگذارند و از این که جان خویش را
تقدیم حضرت حق مىکنند، به خود نمىبالند و تکبر نمىکنند» یوم الخلاص، ص 224..
شیران روز و زاهدان شب؛ امام صادق«ع» فرمود: «گویا من نظر مىکنم به قائم و
اصحاب او در نجف و کوفه، سجدهها به پیشانىهاى آنها اثر گذاشته است؛
شیران در روز و راهبان در شباند...» بحارالانوار، ج 52، ص 386..
همدلى؛امام على«ع» فرمود: «ایشان یکدل و هماهنگ هستند» یوم الخلاص، ص 224..
خواستار برکت؛ از امام صادق«ع» آمده است: «آنان بر فراز اسبهاى خود دست بر زین امام مىکشند و تبرک مىجویند» بحارالانوار، ج 52، ص 308..
عبادت الهى؛ امام صادق«ع» فرمود: «در دل شب، از خشیت خداوند، نالههایى
دارند مانند ناله مادران پسر مرده» و «شبها را با عبادت به صبح مىرسانند و
روزها را با روزه به پایان مىبرند» یوم الخلاص، ص 224..
شجاعت؛مام على«ع» مىفرماید: «همه شیرانىاند که از بیشهها خارج شدهاند و اگر اراده کنند کوهها را از جا بر مىکنند» همان.
علم و بصیرت؛ امام على«ع» مىفرماید: «پس گروهى در آن فتنهها صیقلى
مىشوند، مانند صیقل دادن آهنگر، شمشیر را. دیدههاى آنان به نور قرآن جلا
داده و تفسیر در گوشهایشان جا گرفته است. در شب جام حکمت را به آنها
مىنوشانند، بعد از این که در بامداد هم نوشیده باشند» بحارالانوار، ج 52، ص 334، ح 64..
حق یاورى؛ امام صادق«ع» مىفرماید: «خداوند به وسیله آنها، امام حق را یارى مىکند» همان، ص 308..
حکمت نورانى؛ از امام صادق«ع» نقل شده است: «گویى دلهاى آنان مشعل نورانى است (کان قلوبهم القنادیل)» همان..
با توجه به این روایات، روشن مىشود که یاران حضرت مهدى(عج)، داراى چنان
ویژگىها و اوصاف برتر و کم نظیرى هستند که به حق در این مقام و موقعیت
قرار گرفتهاند و بدین جهت نقش مهمى در پیروزى آن قیام جهانى خواهند داشت.
سربازی امام زمان(عج)
البته راه برای یاری امام زمان برای همه باز است و در این رابطه توجه به
چند اصل لازم است از جمله اینکه سرباز و یاور حضرت علاوه بر ایمان قوی
نسبت به خداوند و معارف دین، باید دارای اعتقاد محکم به امام و اهداف او
باشد و با همه آنها وجود باور کند.کسی که بخواهد از یاران امام زمان(عج)
باشد، باید نسبت به وظایف شرعی اهتمام جدی داشته باشد. واجبات را انجام دهد
به خصوص نماز را در اول وقت اقامه کند. محرمات را ترک کند، حدود دینی و
حلال و حرامها را به صورت دقیق رعایت کند. همچنین کسی که بخواهد در گروه
یاران قرار گیرد، باید با دعا و توسل از خداوند بخواهد که در او قابلیت
سربازی امام زمان(عج) را با انجام وظایف دینی ایجاد کند. باید بکوشد با
خواندن دعای عهد(که بعد از دعای ندبه در کتاب مفاتیح الجنان آمده) هر روز
با امام، عهد و پیمان خود را تجدید کند.
هـ. تخلّق به اخلاق نیکو؛ کسی که یاوری امام را خواستار است، باید صفات نیک
را در خود زنده وصفات ناپسند را از خود دور کند. خوش اخلاق و خدمتگزار
مردم باشد، طمع در دنیا نداشته باشد و دنبال جمع مال دنیوی نباشد. بکوشد
اهل عبادت و زهد باشد. رضایت الهی را بخواهد و صبر در امور را پیشه کند.
بنابراین، راه برای همه باز است تا جزء یاوران حضرت باشند. با به دست
آوردن ویژگی های رفتاری یاران حضرت و سعی در به دست آوردن اخلاق اسلامی و
تقواپیشگی در همه حال، و با دعا و تضرع به درگاه حضرت حق و خواستن از او،
از جمله خواندن دعای عهد در هر صبح -که بر اساس فرموده امام صادق (ع)
«خواننده دعای عهد از جمله یاوران مهدی (عج) است و اگر بمیرد خدا او را در
روزگار ظهور بر می گرداند.» - می توان به این مهم دست یافت.
نکته بسیار مهم این که یاری امام زمان (عج) تنها در زمان ظهور حضرت نخواهد
بود، بلکه همین امروز و در دوره غیبت هم، راه یاری رساندن برای همه باز
است؛ البته این به تناسب موقعیت افراد فرق می کند. برای مثال، یکی از راه
های یاری امام زمان (عج) این است که سعی کنیم دوستان آن حضرت را زیاد کنیم و
این هدف مقدس را از راه های گوناگون به انجام رسانیم؛ مثل این که یاد و
نام امام زمان را در محیط و جمع فامیل و دوستان و همسایگان زنده نگه داریم و
سعی کنیم دوستان و فامیل را از بدی ها دور نگه داریم؛ چون گناه و فساد
آنها را از امام زمان (عج) و دوستی آن حضرت جدا می کند پس بکوشیم با روی
خوش، نصیحت، دلسوزی و عملکرد زیبا، در ساختن دیگران گام برداریم و از امر
به معروف و نهی از منکر خسته و آزرده نشویم.
پس برای اینکه از یاران واقعی امام زمان باشیم باید رفتارها و برخوردها
وگفتارهای خود را مهدوی کنیم ؛یعنی ،زندگی مهدوی داشته باشیم .در این راستا
عمل به راهکارهای زیر توصیه می شود:
1. سنخیت با امام
کسانی که می خواهند از یاران واقعی امام زمان باشند ، وضعیت فکرى، روحى و
عملى خود را به گونهاى سامان مىبخشند که سنخیت کاملى با امام زمان(عج)
داشته باشند. به طور کلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى (افکار، صفات و
اعمال) است و هیچ انسانى از این قاعده مستثنا نیست. اگر کسى بخواهد به
انسان دیگرى نزدیک شود، چارهاى ندارد جز اینکه بکوشد نوع اعتقاد، باورها،
صفات و رفتار خود را به ایشان نزدیک سازد تا از این طریق شیعه و پیرو واقعى
او باشند.
امام باقر«ع» در تفسیر آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»؛ آل عمران (3)، آیه 200. فرمود:
«اصبروا»، یعنى صبر کنید بر اداى واجبات و «صابروا»، یعنى شکیبا باشید بر
اذیّت دشمنان و «رابطوا»، یعنى رابطه ناگسستنى با امام خود، مهدى منتظر(عج)
داشته باشید» منتخب الاثر، ص 515، ج 8 ؛ الغیبة النعمانى، ص 199 ؛ تفسیر برهان، ج 1، ص 234..
2. پرهیزکارى و تزکیه نفس
یکى از وظایف و بایستههاى مهم یاران امام زمان ، آراستن درون با فضایل
انسانى و چنگ زدن به مکارم اخلاقى است ؛ یعنى، همان طور که قرآن مىفرماید:
«اگر مىخواهید محبوب خدا باشید، تقوا پیشگى کنید» ؛ این قانون در مورد
حضرت مهدى(عج) نیز هست.
بسى گفتند از عیسى و مهدى | مجرّد شو، تو هم عیساى عهدى |
ز مهدى گر چه روزى چند پیشى | بکش دجّال خود، مهدىّ خویشى |
چو تو در معرفت، چون طفل مهدى | چه دانى، قدر علم و فضل مهدى؟! |
به نور علم مىکن دیده روشن | که تا بتوانیش هر لحظه دیدن |
ر.ک: کنزالحقایق، شیخ محمود شبسترى.
از امام صادق«ع» نقل شده است: «براى صاحب الامر، غیبتى طولانى است ؛ در این دوران هر کس باید تقوا پیشه سازد و به دین خود چنگ زند» الغیبة النعمانى، ص 250، باب 14، ح 5..
3. اظهار محبّت وولایت
یکى از اوصاف یاران خالص امام زمان(عج)، مهرورزى و محبّت سرشار به آن حضرت و تولای اواست. پیامبر اکرم«ص» درباره لزوم دوستى حضرت مهدى(عج) مىفرماید:
«مَن اَحَبّ اَن یَلقى اللّه و قَد کَمل ایمانُهُ و حَسُنَ اِسلامُهُ فَلیَتَوَلَّ الحُجّة صاحب الزمان المنتظر»؛ بحارالانوار، ج 36، ص 296، ح 125. ؛ «هر کس دوست دارد خدا را ملاقات کند ؛ در حالى که ایمانش کامل و اسلامش نیکو باشد، پس باید دوستدار حضرت حجّت، صاحب الزمان منتظر باشد».
خود امام مهدى(عج) نیز مردم را به کارهایى سفارش فرموده که موجب ازدیاد محبّت و مودّت مىشود: «هر یک از شما باید به امورى بپردازد که او را به محبّت ما نزدیک کند و از کارهایى که ناخوشایند ما است، دورى جوید ؛ زیرا ظهور ما به صورت ناگهانى فرا مىرسد» همان، ج 53، ص 176..
4. اظهار اشتیاق و چشم به راه بودن
شور طلب و علاقه دیدار یار و اظهار شیدایى و اشتیاق به محبوب، از ویژگىهاى بارز یاران امام زمان است ؛ چنان که در دعاى ندبه آمده است: «لیتَ شِعرى اَینَ استَقرّت بِکَ النّوى بَل اَىُّ ارض تُقِلُّک اَو ثَرى ابرضوى ام غیرها ام ذى طوى...»؛ اقبال الاعمال، ص 298. ؛ «اى کاش مىدانستم در چه جایى منزل گرفتهاى و چه سرزمین و مکان تو را در بر گرفته است! آیا در کوه رضوى هستى و یا در جاى دیگر و یا در ذىطوى هستى...».
امام على«ع» وقتى از امام مهدى(عج) و صفات آن حضرت مىگوید ؛ ناگاه از درون سینه آهى مىکشد و شوق دیدار آن بزرگوار را ابراز مىدارد.
5. شناخت و معرفت امام
یکى از وظایف یاران مصلح موعود ،شناخت راهبر وپیشوای خود و آشنایى و ارتباط هر چه بیشتر با آن حضرت است. شناخت امام«ع» به حدى ضرورت دارد که در روایات معتبر شیعه و سنّى آمده است: «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است» کمال الدین، ج 1، ص 371 ؛ بحارالانوار، ج 51، ص 160 ؛ ینابیع المودّة، ج 2، ص 372.. این معرفت هم شامل نام و نسب مىشود و هم شامل اوصاف و ویژگىها و هم اهداف و برنامهها مىباشد. به همین جهت در یکى از دعاهاى معتبر و معروف مىگوییم: «اللهم عرّفنى نفسَک فانّک ان لم تُعرّفنى نفسَّک لم اعرف نبیّک، اللّهم عرّفنى رسولَک فانّک ان لم تعرّفنى رسولک، لم اعرف حجّتک، اللّهم عرّفنى حجّتک فانّک اِن لم تُعرّفنى حُجّتک ضللتُ عن دینى»؛ کافى، ج 1، ص 337، ح 5 ؛ کمال الدین، ج 2، ص 512..
5. ارتباط وتجدید عهد با ولایت
حفظ و تقویت پیوند قلبى با امام عصر(عج) و تجدید دایمى عهد و پیمان با آن حضرت، یکى دیگر ازشرایط یاری امام در عصر غیبت است.
6.مبارزه و امر به معروف و نهى از منکر
یاوران حضرت مهدى(عج)، باید هموارهآماده پیوستن به قیام جهانى حضرت مهدى(عج) باشند و در عین حال خود علیه ظلم و ستم و فساد، مبارزه کنند.
رسول گرامى اسلام فرمود: «لا یزالونَ قومٌ من امّتى یُقاتلون على الحقّ ظاهرین الى یوم القیامة»؛ نهج الفصاحه، ج 2، ص 516 ؛ منتخب الاثر، ص 514. ؛ «همواره گروهى از امت من تا روز رستاخیز، پیروزمندانه در راه حق نبرد مىکنند».
در روایات به نمونهاى از منتظران و شیعیان واقعى امام«ع» در عصر غیبت اشاره شده که علیه ظلمت و فساد قیام مىکنند و راه امامان خود را تداوم مىبخشند و جانشین ولىعصر(عج) در روى زمین هستند.
امام صادق«ع» مىفرماید: «فیَجعَلُ اللّه قم و اهلَها قائمین مقام الحجّة»؛ منتخب الاثر، ص 443. ؛ «خداى تبارک و تعالى، قم و اهل قم را قائم مقام حجّت قرار مىدهد» و نیز «قم به این جهت قم نامیده شده که اهل آن در محضر قائم آل محمّد(عج) گرد مىآیند و با او قیام مىکنند و از یارى او منحرف نمىشوند» همان، ص 485..
7. حق خواهى و حق مدارى
تاریخ، صحنه حضور و نزاع دو گروه حقّ و باطل و دو اندیشه طغیانگرى و حقگرایى است ؛ راه حقّ و صلاح، راه پیامبران و صالحان و راه باطل و کفر، راه شیاطین و سردمداران زر و زور و تزویر است. این دو گروه و نبرد میان آنها، همیشه در جامعه بوده و همه منتظران واقعى امام زمان(عج)، باید پیرو و طرفدار حق و مخالف و دشمن باطل باشند. با ظهور حضرت مهدى(عج)، جهان شاهد مصاف نهایى حق و باطل و پیروزى و غلبه حق به رهبرى آن حضرت خواهد بود و منتظران ظهور نیز در هر حال باید براى چنین مصافى آماده باشند و خود نیز باید حق و حق خواهى را محور و مدار برنامهها و فعالیتهایشان قرار دهند.
رسول خدا«ص» در این زمینه مىفرماید: «لا تَزالُ طائفة مِن اُمّتى على الحَقّ ظاهرین حتّى یأتى امرُ اللّه»؛ نهج الفصاحه، ج 2، ص 516 ؛ منتخب الاثر، ص 514 ؛ بحارالانوار، ج 51، ص 52. ؛ «گروهى از امت من همواره حق را آشکار مىکنند تا فرمان خدا (امر ظهور) فرا رسد».
حضرت على«ع» نیز مىفرماید: «واللّه ما یکونُ ما تأملون حتّى یهلِک المبطلون و یضمحلّ الجاهلون و یأمن المتّقون...»؛ نهج البلاغه، ج 1، ص 198 ؛ الغیبة طوسى، ص 279. ؛ «به خدا سوگند! آنچه آرزو مىکنید، تحقّق نمىیابد، مگر هنگامى که باطل از بین رود و نادانها نابود شوند و پرهیزگاران، آرامش خود را باز یابند...».
8.کسب آمادگى براى ظهور
امام صادق«ع» نیز فرموده است: «هر یک از شما باید براى خروج حضرت قائم (سلاحى) مهیّا کند - هر چند یک تیر باشد - خداى تعالى هرگاه بداند کسى چنین نیتى دارد، امید آن است که عمرش را طولانى کند تا آن حضرت را درک کند (و از یاران و همراهانش قرار گیرد الغیبة النعمانى، ص 321، ح 10)»
پس براى ظهور حضرت مهدى(عج) و یارى آن حضرت، باید در هر لحظهاى آماده بود و خود را مهیّا نگه داشت و این شامل آمادگى نظامى، جسمانى و... مىشود ؛ اما مهمتر از همه آمادگى فکرى، علمى و سیاسى در عصر غیبت است.
9.اطاعت از نایبان امام«ع»
عصر غیبت، دوران پنهان زیستى امام و عدم دسترسى به او است ؛ در این صورت براى اخذ احکام و تعالیم دینى و عمل به وظایف و تکالیف سیاسى، اجتماعى و عقیدتى، باید به نایبان عام آن حضرت مراجعه کرد و به ولایت و رهبرى آنان گردن نهاد. فقها و علما، به عنوان جانشینان امام معصوم«ع»، راهبران جامعه و هادیان امت و محل رجوع مردم هستند و احکام دینى را با اجتهاد و تفقه خود، به آنان ابلاغ مىکنند.
برای مطالعه بیشتر ر.ک:مهدویت (پیش از ظهور )،رحیم کارگر ،نشر معارف
- ۹۵/۰۱/۱۸
- ۳۰۹ نمایش